dinsdag 29 juni 2010

Koken met Julia Child

Zag er iemand de film "Julie and Julia"? De film is gebaseerd op het ware verhaal van Julie Powell. Zij is haar suffe kantoorbaantje meer dan beu en zoekt een uitlaatklep. Ze besluit een wedstrijd met zichzelf aan te gaan door alle recepten (meer dan 600!) uit het kookboek van Julia Child te maken en ze houdt er een blog over bij waar ze schrijft over haar culinaire blunders en successen. Haar culiblog wordt een groot succes. Daarnaast zie je ook fragmenten uit het leven van de nogal gekke Julia Child en kom je te weten hoe zij leerde koken en er een kookboek over schreef. In de film schitteren Meryl Streep en Amy Adams als Julia Child en Julie Powell.

Na het zien van deze film besloot ik om ook het kookboek van Julia Child aan te schaffen "Mastering the Art of French Cuisine" en nu en dan maak ik er een recept uit klaar. Die recepten zijn meestal niet gemakkelijk en vragen toch wat tijd en handarbeid. Maar het resultaat is altijd verrukkelijk.

Nu ben ik klaar met het lezen van het boek "Julie and Julia", waarin ik nog meer kwam te weten dan wat ik in de film zag. Julie Powell komt nu en dan toch wel wat grof over en ik weet nog steeds niet hoe zij erin slaagde om met haar doordeweekse loon al die dure ingrediënten te kopen, die je meestal slechts in speciaalzaken kan terugvinden. Maar er staan ook grappige dingen in zoals wanneer haar vriend opmerkt dat ze binnenkort zelfs zonder problemen een puppy zal kunnen fileren (nadat ze met heel veel moeite een kreeft om zeep heeft geholpen). Een leuk boek dus, maar mij zal je niet zo snel een kreeft zien klaarmaken, ik werk liever met groenten of gebak.

Zo, ik wou dit even kwijt.

Prettige avond en voor wie nog moet eten: Bon Appétit!

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi,

    Ik ken deze film! Heb hem gekeken toen ik ziek was lekker liggend op de bank. ik vond het een erg leuke en mooie film! Ik zou er zelf alleen niet aan moeten denken om iedere dag een andere recept te 'moeten' koken/bereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Samira,

    't Is inderdaad een hele leuke film, lekker ontspannend en grappig. En inderdaad, elke dag een onbekend recept 'moeten' koken... pffff! Maar elke dag borduren? Dat is helemaal geen 'moeten'!

    BeantwoordenVerwijderen