donderdag 29 juli 2010

Sudden Fear (v) - the Smear

En zo staat Joan haar mond er ook op. Haar lippen zijn nu niet meteen rozerood te noemen, maar eerder gifgroen. Dit past dan ook meteen bij haar vingernagels en het geheel ziet er bij elk kruisje meer en meer angstaanjagend uit.

Aan de mond van Joan Crawford is trouwens nog een verhaal verbonden. Het waren de vroege jaren 1930 en Joan was het beu om steeds maar weer een loltrappende 'flapper' te moeten spelen op het witte doek. 'Flappers' waren jonge vrouwen die korte rokken droegen, hun haar in een bob lieten knippen, naar jazz luisterden en die - voor die tijd - nogal slechte manieren hadden. Ze droegen heel veel oogmake-up, dronken alcohol, rookten en reden met een auto! Schokkend!!

Dus Joan vond het tijd voor een imago-verandering. Ze wou niet langer het stoute meisje zijn maar wel de bevallige dame. Ze schakelde daarom make-upartiest Max Factor in. Hij bestudeerde haar gezicht en zag meteen dat Joan niet het type was om dunne lippen te hebben. Hij negeerde de natuurlijke lipcontouren van haar mond en smeerde (vandaar 'the Smear') gewoon een dikke rechte streep lipstick op haar boven- en onderlip. Joan vond het geweldig en 'the Smear' werd een deel van haar imago. Het publiek volgde het voorbeeld van Joan en smeerde er op los (de dames dus, heren deden dit alleen, thuis, met de gordijnen dicht). Joan wordt nog steeds vaak genoemd als dé reden waarom lipstick sociaal aanvaardbaar werd in het puriteinse Amerika.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje door het moeilijkste ben met mijn 'Sudden Fear'. Hoewel... gisteren merkte Odje enthousiast op dat ik nog voor het einde van de vakantie klaar zou zijn... en voegde fijntjes toe dat hij de vakantie van volgend jaar bedoelde!

4 opmerkingen:

  1. Je gaat toch al erg hard vooruit hoor! Oke, deze vakantie ga je waarschijnlijk niet meer halen maar met kerst zal Joan toch wel klaar kunnen zijn!
    Je extra informatie is erg leuk, zo komt Joan tot leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind Sudden Fair wel heel mooi worden ,je zou niet zeggen dat het een borduurwerk is ,het is zo sprekend en ik denk niet makkelijk om te borduren :P ! Nog bedankt over je tekstje over Joan Crawford , het is leuk om te lezen en een beetje nostalgie is altijd meegeomen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahahahahahha I like Odje ;)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Pauline: Bedankt voor de steun ;-) Ik probeer toch lekker om Sudden Fear voor Kerst af te krijgen!

    @Ingrid: Eigen valt het goed mee om Sudden Fear te borduren hoor. Als ik jou meesterwerken zie, amai, mijn hoed af hoor voor je!

    @Esther: Me too!!

    BeantwoordenVerwijderen